Grevistii de la Dacia-masa de manevre a sindicatelor franceze, care ii “sponsorizeaza” pentru a ramane-n greva
Ultima oferta a adiminstratorilor “Reanault” de la “Dacia”, facuta miercuri, 9 aprilie a.c., a fost de 300 RONI in doua transe: 210 RONI, de la 1 ianuarie a.c. si 90 RONI, de la 1 septembrie 2008. Si tot miercuri, instanta Tribunalului Arges a declarat greva de la “Dacia” ca fiind legala. La randul sau patronatul a declarat recurs. Mentionam faptul, ca muncitorii de la “Dacia” se afla in a treia saptamana de greva. Cu toate acestea, joi, 10 aprile a.c., Sindicatul Dacia a organizat in Piata “Vasile Milea” din Pitesti un nou miting, care a fost autorizat sa se desfasoare intre orele 10,00 si 14,00, si la care au fost prezenti si liderii sindicatelor franceze de la “Reanault”.
Culisele Grevei de la “Dacia”
Nu vom comenta desfasurarea mitingului sau a grevei, ci vom incerca o analiza a situatiei existente in sanul celor doua “tabere”: patronat si sindicate. Intai de toate, trebuie spus ca o buna parte a muncitorilor de la Dacia au tot dreptul sa fie nemulmuti de raportul efort-remuneratie. “Ganditi-va ca in fiecare minut se producea un “Logan”. Majoritatea celor care lucreaza pe “Banda” sunt tineri de pana-n 40 de ani. Un adult de peste 45 de ani nu ar face fata ritmului de fabricatie”, sustineau cativa angajati ai uzinei care au refuzat sa se alature grevistilor. De ce au refuzat? “Pentru ca nu mai credem in sindicalism si mai ales in liderii nostri de sindicat, care nu ne mai reprezinta chiar de-a doua zi dupa ce-au ajuns lideri”. “Stiti ce salariu are Liderul nostru de sindicat? Va spunem noi: 20.000 RONI, adica 200.000.000 lei vechi. Si pe deasupra mai face parte si din catrva Consilii de Administratie (C.A.) cum ar fi al CJAS (Casa Judeteana de Ajutor de Sanatate), al Casei de Pensii dar si in CA al BNS. Noi credem ca la Dacia se-ntampla lucruri mai ciudate. Vedeti, Spre exemplu, cei aflati in greva, pentru a rezista atat la stres cat si altor tentatii primesc salariile intregi, dar din alte surse financiare decat cele ale uzinei. Inca nu stie din ce surse isi primesc salariile. Unii sustin ca ar fi banii sindicalistilor francezi de la Reanault, alti ca ar fi banii unor partied police de stanga, cum ar fi PSD-ul interesat sa destabilizeze zona in ajunul alegerilor locale. Un alt motiv, de data aceasta care ii avantajaza pe lideri este cel al alegerilor sindicale pe uzina, cand actualii lideri spera sa mai obtina inca un mandate de patru in functiile pe care le detin., de dinainte de venirea francezilor. Mai credem ca sindicalistii francezi de la “Renault” se folosesc de greva de la “Dacia”, ca de un precedent, pentru ca la randul lor sa ceara patronatului francez din celelalte locatii ale “Renault” mariri salariale ca la “Dacia”, dar de 550 euro.
Liderul Sindicatului “Dacia” prorietar al unei vile si a patru apartamente in Pitesti
Am cautat sa aflam si cum sunt perceputi liderii de sindicat de la “Dacia” de catre angajatii uzinei, si nu mica ne-a fost supriza sa auzim formulate destule acuze atat la adresa liderilor sindicatului uzinei, cat si-a lui Dumitru Costin, liderul BNS. “Cum sa mai reprezinte Nicolae Pavelescu interesele noastre, cand acesta are un salariu de peste 200 milioane lei vechi, o vila pe strada “Capitan Cutui” din Pitesti, si patru apartamente tot in municipiul Pitesti, pe care le are inchiriate unor angajati, dar francezi ai “Dacia”, pe sume cuprinse intre 1.000 euro si 1.500 euro. Pai ce salariu ii mai trebuiesete lui Pavelescu, daca nu mai din chirii incaseaza peste 4000 de euro/luna?!” Nici Dumitru Costin, liderul BNS, nu este un “sarantoc”. “La randul lui si Dumitru Costin este membru in cateva C.A., printre care al CNAS, CNAP si BNS si cel putin cateva afaceri, sotia detinand cateva magazine de comercializare a pieselor de schimb din toata gama “Dacia”, inclusiv “Logan”, iar el personal in domeniul telefoniei mobile. Mai mult, Dumitru costing cat a fost angajat al “Daciei” a fost un fel de…”haiduc”. Fura din uzina prin diferiti interpusi din lumea interlopa sau din cea a “mafiei pieselor de schimb”, toata gama de piese auto pentru “Dacia”, pe care, consoarta le vindea apoi, prin retaua lui de magazine de profil”.
Si conducerea de la “Dacia” are partea sa de vina
In escaladarea conflictului de munca de la “Dacia” si conducerea uznei are partea de vina. In primul rand, Fourmont et comp a dat dovada de o rigiditate in negocieri greu de imaginat pentru francezi, total nespecifica tarii care a dat limbajul diplomatiei. Apoi, prost sfatuita de juristii uzinei conducerea a mers in instanta, solicitand judecatorilor Tribunalului Arges sa declare greva ilegala. Total fals. Altele trebuia sa fie solicitarile conducerii uzinei pentru instanta, intrucat nimic din ce este specificat in CCM (Contractul Colectiv de Munca), nu poate fi illegal, iar greva este specificata in CCM ca forma legala de protes, sustin mai multi specialisti in dreptul muncii.
Ce urmeaza?
Drept consecinte a celor trei saptamani de greva, patronatul francez, pentru recuperarea pierderilor, ar putea trece in viitorul mai mult sau mai putin apropiat la disponibilizari massive, locul celor care au participat la greva urmand sa fie luat de robotii industriali. O alta consecinta ar putea fi si relocarea “Daciei”. Dar, cea mai oportuna actiune a patronatului ar fi inlocuirea sefilor romani. Mai intai a celor corupti, apoi si a celor dovediti ca incompetenti, care nu au vrut sau n-au stiut cum sa gestioneze acest conflict de munca. Restul va fi istorie. Trista desigur, dar tot istorie va ramane.
Stefan Dumitru Afrimescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu