luni, 26 martie 2012

Conflict romano-bulgar


Portiunea de pe fundul marii care valoreaza miliarde de euro.
Miza pentru care Romania si Bulgaria vor sa redeseneze granita din Marea Neagra

Romania si Bulgaria incearca de 18 ani sa lamureasca un litigiu privind frontiera maritima dintre cele doua state. Este un conflict asemanator celui pe care l-am avut cu Ucraina, si pe care tara noastra l-a castigat la Haga. De rezolvarea lui depinde soarta unor proiecte economice de miliarde de euro.



Granita maritima dintre Romania si Bulgaria a fost stabilita in 1956, cand apele teritoriale erau de maximum 12 mile marine de la tarm. Acum cele doua tari vor sa aplice Conventia ONU asupra marii, semnata in urma cu 30 de ani, care le da dreptul sa isi creeze o zona economica exclusiva pana la 200 de mile marine in larg.

Pentru stabilirea limitei dintre cele doua zone, bulgarii propun prelungirea frontierei maritime stabilita in 1956. Romania cere insa ca limita zonei economice exclusive de 200 de mile marine sa fie paralela cu linia tarmului. Diferenta dintre cele doua variante este zona aflata in litigiu.

In varianta propusa de noi, zona exclusiva a Romaniei s-ar invecina cu a Turciei, tara cu care am avea granita comuna - e drept, pe fundul marii.

In varianta romaneasca, gazoductul Nabucco care va aduce gaze caspice, ar putea sa vina din Turcia direct in Romania, evitandu-i pe bulgari. In schimb Rusia si Bulgaria ar trebui sa ceara acordul Romaniei sau al Turciei pentru viitorul gazoduct South Stream, alternativa pe care o promoveaza rusii ca replica la Nabucco.

La Curtea Internationala de la Haga nu putem apela, cel putin deocamdata. Ambele tari declara ca sunt gata sa continue negocierile, desi in ultimii 18 ani au avut 14 runde de discutii. Fara rezultat.
Proiectul South Stream vizeaza construirea unei conducte de transport de gaze naturale din Rusia catre Bulgaria, prin Marea Neagra, si, mai departe catre Grecia, Italia si Austria.
In cazul solutionarii favorabile Romaniei a litigiului, s-ar asigura peste 50 de metri lineari, comuni cu platoul continental al Turciei, ceea ce ar constitui un avantaj prin crearea unei conexiuni directe cu Turcia in cazul in care proiectul Nabucco ar fi dus pana la capat.
Bulgaria ar fi inceput deja discutii cu Exxon, referitoare la zona in litigiu, sustin sursele citate. Acestea au mai declarat ca portiunea respectiva, care de fapt ar avea aproximativ 300 de kilometri patrati, nu este singura chestiune legata de frontiera cu Bulgaria, in opinia Bucurestiului.
Romania ia in calcul deschiderea unor discutii cu Bulgaria pentru recalcularea frontierei de pe Dunare, care conform regulilor, este trasata pe mijlocul firului de apa. Rediscutarea ei ar fi necesara, sustin sursele citate, in contextul erodarii naturale a malului bulgaresc. Avantajul ar fi, in acest caz, faptul ca pe portiunea romaneasca ar intra mai multe insule de pe fluviu.
MAE a precizat, miercuri, la solicitarea Mediafax, ca Romania va examina impreuna cu partenerii bulgari "toate posibilitatile de ajungere la un compromis avantajos pentru ambele parti" in ceea ce priveste litigiul din Marea Neagra.
"Romania si Bulgaria sunt angrenate de mai mult timp intr-un proces de negocieri privind delimitarea marilor teritoriale, a suprafetelor de platou continental si a zonelor economice exclusive ale celor doua tari in Marea Neagra. Negocierile romano-bulgare pe tema delimitarii spatiilor maritime au debutat in anul 1994, pana in prezent avand loc 14 runde", a precizat MAE.
Ministrul de externe, Cristian Diaconescu, a declarat marti ca "exista o zona in litigiu in ceea ce priveste chiar frontiera de stat, marea teritoriala" dintre Romania si Bulgaria, el explicand ca este vorba de 17 kilometri patrati si ca vor avea avea loc discutii cu experti bulgari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu